Employee Asisstance Program – to antidotum na problemy i troski personelu, których skutki bywają dla firm dotkliwie odczuwalne kosztowo.
Okazuje się, że wielkość strat związanych z obniżoną wydajnością albo wręcz jej brakiem spowodowanym fizycznym lub psychologicznym obciążeniem pracownika można policzyć.
W Uniwersytecie Stanford w Kalifornii, na podstawie wyników badań dotyczących wpływu zdrowia psychicznego i fizycznego na efektywność pracy i wyniki finansowe firm, opracowano algorytm Formuła Stanforda, który wylicza wielkość tych strat. Opiera się on na obserwacji, że około 20% populacji zatrudnionych pracowników przeżywa stresy, boryka się z ciężkimi życiowymi trudami, które zmniejszają średnio wydajność pracy o 25%.
Prócz wyliczalnych strat związanych ze spadkiem efektywności pracownika, wdrożenie EAP do organizacji przynosi inne znaczące korzyści wprost niemierzalne, dość wyliczyć tylko niektóre z nich:
- znaczący element budowy wizerunku atrakcyjnego pracodawcy,
- wyróżnik i przewaga konkurencyjna Firmy,
- eliminacja kosztów związanych z nieobecnościami i wypadkami pracowników,
- spadek rotacji kadr,
- znaczący składnik EVP,
- poprawa dobrostanu pracowników,
- zapewnienie zaangażowanej i efektywnej kadry,
- wzrost lojalności pracowników,
- wyręka dla kierownictwa i kadry w udzielaniu pomocy pracownikom,
- pomoc w przywróceniu zaniedbującym się w pracy osobom pełnej sprawności zawodowej,
- poprawa atmosfery pracy,
- promocja wrażliwości i poszanowania ludzkich wartości,
- wpływ na opinię rodziny pracowników o pracodawcy, co skutkuje wyrozumiałością dla wchodzenia w sferę rodzinną spraw odnoszących się do pracy zawodowej
- wzrost szczerej lojalności pracowników, którzy dzięki pomocy pracodawcy poradzili sobie w trudnościach życiowych,
- zachowanie wysokiego morale pracowników w związku z tym, że pracodawca zasponsorował im pomoc związaną z najważniejszymi dla nich wartościami jakimi jest życie prywatne,
- zmniejszenie kosztów odszkodowań z tytułu np. wypadków przy pracy
- zmniejszenie kosztów reklamacji
- spadek ilości spóźnień.
Firmy u których realizowaliśmy działania EAP informowały nas o zaobserwowanych oszczędnościach, przejawiających się choćby w takiej postaci, że opłacenie kosztów pomocy dla długoletniego, efektywnego pracownika jest tańsze niż zatrudnienie nowego i jego szkolenie i inwestowanie w jego adaptację.
Korzyści z wdrożenia programów EAP w organizacji możemy także przedstawić z perspektywy pracownika, menedżera i funkcji HR.
AEP – korzyści dla pracownika | EAP – korzyści dla menedżera | EAP – korzyści dla HR |
poufność i anonimowość pomocy łatwość dotarcia i otrzymania pomocy – dostęp do doradców specjalizujących się w różnych dziedzinach bezpośredni dostęp do pomocy dzięki systemowi telepomocy utrzymanie pracy – poprawa jakości życia wzrost produktywności i efektywności zawodowej | łatwy dostęp do profesjonalistów, zapewniających mu wsparcie w rozwiązaniu problemów menedżerskich zarówno w sferze menedżerskiej jak i prywatnej możliwość skorzystania z EAP w sytuacjach, gdy menedżer nie wie jak udzielić profesjonalnego wsparcia pracownikom mającym problemy w życiu prywatnym niezależne bezstronne źródło wsparcia menedżerskiego poufność i anonimowość rozmów materiały i opracowania dostarczane są bazą wiedzy i inspiracji do korzystania w czasie spotkań | działania zapobiegające problemom pracowników, takim jak stres, wypalenie zawodowe, brak motywacji outsourcing usług wsparcia psychologicznego, zapewniający pracownikom poufność, anonimowość i bezstronność zapobieganie i wsparcie w rozwiązywaniu problemów typu mobbing, molestowanie, dyskryminacja czy wypalenie zawodowe budowanie kapitału zdrowia w organizacji pozytywny wizerunek pracodawcy łatwość pozyskania talentów z rynku. |
EAP istnieje w Stanach Zjednoczonych od dziesięcioleci. W Europie rozwiniętymi programami EAP mogą poszczycić się Wielka Brytania i Niemcy. 85% z 500 najlepiej sprzedających się amerykańskich firm oferuje swoim pracownikom EAP. Zgodnie z doświadczeniem tych firm, wdrożenie programów wsparcia pracowników zmniejsza koszty leczenia i absencji w pracy o 33%.